Moje porady

Jak uniknąć efektu jojo?

Jak uniknąć efektu jojo?

Najprostszą i najskuteczniejszą metodą jest skorzystanie z fachowej pomocy.

Prawidło przeprowadzona terapia dietetyczna, pod okiem specjalisty, minimalizuje wystąpienie tzw.: "efektu jojo". Dietetyk indywidualnie dobiera parametry diety, a rozkład i rodzaje posiłków dostosowuje pod upodobania i możliwości pacjenta. Dzięki temu nie ma ryzyka niedoborów oraz obniżenia tempa metabolizmu, które towarzyszy krótkim, głodówkowym "dietom cud". Ponadto indywidualnie rozpisany plan żywieniowy, trafia w gust pacjenta, a tym samym jest chętniej przestrzegany. Na wizytach kontrolnych systematycznie monitorowane są parametry zmian w składzie ciała oraz modyfikowany jest jadłospis w zależności od etapu i postępów terapii. Plan żywieniowy, której celem jest redukcja wagi (przez pozbycie nadmiaru tkanki tłuszczowej) powinien składać się z okresu redukcji oraz stabilizacji wagi.

Nadrzędnym celem diety jest nauka racjonalnego sposobu odżywiania i stylu życia, który pozwala na utrzymanie wymarzonej sylwetki. Dieta to okres zmiany nawyków żywienowych na zdrowsze :)

Ile mogę zjadać kalorii dziennie?

Mam 60 lat i prawie zero ruchu- ile powinnam spożywać kalorii w ciągu dnia?

Określając całkowite zapotrzebowanie energetyczne należy wyznaczyć podstawową przemianę materii (PPM) , czyli taką ilość energii jaka jest niezbędna na funkcje życiowe, a następnie uwzględnić aktywność fizyczną wynikającą z codziennych zajęć, rodzaju pracy, czy uprawianego sportu. Na wartość PPM organizmu wpływa kilka istotnych elementów takich jak: masa ciała, wzrost, płeć, masa mięśni, wiek, czy stan zdrowia. W uproszczeniu, po wyznaczeniu PPM należy pomnożyć otrzymany wynik przez odpowiedni współczynnik w zależności od tego, czy jest to tryb życia siedzący, czy o niskiej, średniej, wysokiej aktywności codziennej i wtedy otrzymamy CPM, czyli wartość całkowitej przemiany materii i wiemy ile kalorii możemy zajadać na dobę. Przykładowo, kobieta lat 60, wzrost 165 i waga 70kg, zawartość tkanki tłuszczowej na poziomie 35% o siedzącym trybie życia powinna spożywać około 1700 kcal na dobę. Ta sama kobieta pracująca fizycznie mogłaby spożyć około 2300 kcal. W jednym i drugim przypadku wartość PPM jest niezmienna i wynosi około 1200 kcal. Należy pamiętać, że są to założenia teoretyczne, w praktyce może okazać nieco inaczej.

Jak często jeść posiłki?

Wstaję o 7.30 jem owsiankę - jakie godziny są dobre, aby później jeść?

W planowaniu dziennego rozkładu posiłków należy pamiętać o regularności. Najlepiej pierwszy posiłek spożyć najpóźniej do godziny od wstania z łóżka, a ostatni na 2-3 godziny przed snem. Idealnie jak przerwy między posiłkami nie są krótsze niż 2 i pół godziny oraz dłuższe niż 4 godziny. Czyli przykładowo, jak wstajemy o 7:30 i zaraz jemy śniadanie, to kolejne posiłki mogą być odpowiednio o 10:30, 13:30, 16:30 i 19:30. Zakładamy, że zaśnięcie jest o 22.00-23:00. Możemy także zaplanować rozkład na 4 posiłki: 8:00, 12:00, 16:00 i 20:00 i to też będzie prawidłowo. Częstotliwość i pory posiłków należy dobrać indywidualnie i wpasować je w rytm dnia.

Niedoczynność tarczycy i Hashimoto

Jaka powinna być dieta przy niedoczynnosci tarczycy i Hashimoto?

Zachęcam do lektury akrtykułu http://hallmann.dobrydietetyk.pl/co-nowego/2017/11/6/dieta-w-niedoczynnosci-tarczycy/

Sprawdź swoje dane osobobowe Sprawdź swoje dane osobobowe
POKAŻ