Moje porady

Śniadanie. Czy to prawda, że śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia?

Czy to prawda, że śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia?

To prawda, że śniadanie jest bardzo ważnym posiłkiem w ciągu dnia, jeśli nie najważniejszym. Dlaczego?
Wyniki badań wskazują, że osobom, które regularnie jedzą śniadania, łatwiej utrzymać prawidłową masę ciała i mają mniejsze skłonności do tycia. Dzięki dobrze zbilansowanemu pierwszemu posiłkowi, w ciągu dnia nie będziemy mieć niekontrolowanych napadów głodu, a w efekcie unikniemy sięgania po niezdrowe przekąski, czy też słodycze. Najkorzystniej, jak śniadanie zjadamy w przeciągu godziny od przebudzenia.
Przez jedzenie regularnych śniadań "nastrajamy" nasz metabolizm, dzięki czemu organizm nie mam potrzeby odkładania zapasów. Poza śniadaniem, ważne jest też regularne jedzenie pozostałych posiłków. Chcąc utrzymać prawidłową masę ciała, najlepiej zjadać 4 – 5 posiłków w odstępach co 2,5-4 godziny.

Jak uniknąć efektu jojo?

Jak uniknąć efektu jojo?

Najprostszą i najskuteczniejszą metodą jest skorzystanie z fachowej pomocy.

Prawidło przeprowadzona terapia dietetyczna, pod okiem specjalisty, minimalizuje wystąpienie tzw.: "efektu jojo". Dietetyk indywidualnie dobiera parametry diety, a rozkład i rodzaje posiłków dostosowuje pod upodobania i możliwości pacjenta. Dzięki temu nie ma ryzyka niedoborów oraz obniżenia tempa metabolizmu, które towarzyszy krótkim, głodówkowym "dietom cud". Ponadto indywidualnie rozpisany plan żywieniowy, trafia w gust pacjenta, a tym samym jest chętniej przestrzegany. Na wizytach kontrolnych systematycznie monitorowane są parametry zmian w składzie ciała oraz modyfikowany jest jadłospis w zależności od etapu i postępów terapii. Plan żywieniowy, której celem jest redukcja wagi (przez pozbycie nadmiaru tkanki tłuszczowej) powinien składać się z okresu redukcji oraz stabilizacji wagi.

Nadrzędnym celem diety jest nauka racjonalnego sposobu odżywiania i stylu życia, który pozwala na utrzymanie wymarzonej sylwetki. Dieta to okres zmiany nawyków żywienowych na zdrowsze :)

Ile mogę zjadać kalorii dziennie?

Mam 60 lat i prawie zero ruchu- ile powinnam spożywać kalorii w ciągu dnia?

Określając całkowite zapotrzebowanie energetyczne należy wyznaczyć podstawową przemianę materii (PPM) , czyli taką ilość energii jaka jest niezbędna na funkcje życiowe, a następnie uwzględnić aktywność fizyczną wynikającą z codziennych zajęć, rodzaju pracy, czy uprawianego sportu. Na wartość PPM organizmu wpływa kilka istotnych elementów takich jak: masa ciała, wzrost, płeć, masa mięśni, wiek, czy stan zdrowia. W uproszczeniu, po wyznaczeniu PPM należy pomnożyć otrzymany wynik przez odpowiedni współczynnik w zależności od tego, czy jest to tryb życia siedzący, czy o niskiej, średniej, wysokiej aktywności codziennej i wtedy otrzymamy CPM, czyli wartość całkowitej przemiany materii i wiemy ile kalorii możemy zajadać na dobę. Przykładowo, kobieta lat 60, wzrost 165 i waga 70kg, zawartość tkanki tłuszczowej na poziomie 35% o siedzącym trybie życia powinna spożywać około 1700 kcal na dobę. Ta sama kobieta pracująca fizycznie mogłaby spożyć około 2300 kcal. W jednym i drugim przypadku wartość PPM jest niezmienna i wynosi około 1200 kcal. Należy pamiętać, że są to założenia teoretyczne, w praktyce może okazać nieco inaczej.

Jak często jeść posiłki?

Wstaję o 7.30 jem owsiankę - jakie godziny są dobre, aby później jeść?

W planowaniu dziennego rozkładu posiłków należy pamiętać o regularności. Najlepiej pierwszy posiłek spożyć najpóźniej do godziny od wstania z łóżka, a ostatni na 2-3 godziny przed snem. Idealnie jak przerwy między posiłkami nie są krótsze niż 2 i pół godziny oraz dłuższe niż 4 godziny. Czyli przykładowo, jak wstajemy o 7:30 i zaraz jemy śniadanie, to kolejne posiłki mogą być odpowiednio o 10:30, 13:30, 16:30 i 19:30. Zakładamy, że zaśnięcie jest o 22.00-23:00. Możemy także zaplanować rozkład na 4 posiłki: 8:00, 12:00, 16:00 i 20:00 i to też będzie prawidłowo. Częstotliwość i pory posiłków należy dobrać indywidualnie i wpasować je w rytm dnia.

Niedoczynność tarczycy i Hashimoto

Jaka powinna być dieta przy niedoczynnosci tarczycy i Hashimoto?

Zachęcam do lektury akrtykułu http://hallmann.dobrydietetyk.pl/co-nowego/2017/11/6/dieta-w-niedoczynnosci-tarczycy/

Sprawdź swoje dane osobobowe Sprawdź swoje dane osobobowe
POKAŻ